Bicikliszerelés házilag - A középcsapágy kiszerelése

Házilag kerékpárt szerelni sem egyszerű. Még a kerékpárhoz is viszonylag sok célszerszám kell. Hajtókarleszedő, küllőkulcs, racsnileszedő, monoblokk kihajtó stb stb.
De amíg a hajtókar leszedését megoldjuk egy óriási kalapáccsal, a küllő megigazítását egy kis kombinált fogóval, addig a racsni leszedése nekem leszedő nélkül nem jött még össze sehogyan sem, de a középcsapágy, esetleg monoblokk kiszedése sem egyszerű célszerszám nélkül.
Lásd az alábbi képeket:
Hajtókar leszedése hajtókarlehúzó nélkül megoldható de a nagykalapács néha nyomot hagy, a jobbik esetben esztétikai, a rosszabbik esetben törött hajtókart, vagy elgörbült tengelyt. A lánckerekes oldalnál sem egészséges ha utánna "hullámzik." 

Racsni leszedése racsnileszedő célszerszám nélkül viszont már lehetetlen, nincs rajta semmivel sem fogás:
De viszont a középcsapágy, pláne ha monoblokkos rendszerű, mégpláne ha műanyag akkor igencsak szívni fogsz vele mire kiszeded.
Mert nem tudom ki volt az a barom állat aki kitalálta hogy műanyag legyen a monoblokk mindkét oldala... így kiszedő nélkül ha megszadizod a műanyag alkatrészt az bizony megadja magát ahelyett hogy kitekeredne. 
Csak ha megadta magát akkor meg már nemhogy kiszedővel, de vésővel sem egyszerű lesz a dolgod a kiszedése. Mert a vázban a menet fém, és ha kiakarod ütni a belerohadt középcsapágyat akkor sérülhet a menet is. De az a műanyag meg mégis elég erős ahhoz hogy csak úgy simán ne jöjjön ki. De most őszintén, ha hyper-szuper bicikliszervizes lennél egy szanaszét szabdalt berohadt középcsapágyat hogyan szednél ki? Mert nem egyszerűen az biztos...
De viszont egy eldugott faluban, pénz és célszerszámok nélkül azért találékony a magyar ember. Lásd a képeket:






Szóval egy háztartási gyertya megoldotta a problémát. Nehéz szülés volt de a végén egy-két ütés és már kint is volt a melegítés hatására:

Tanulság: a célszerszám megéri a pénzét... :-)

12 megjegyzés:

  1. Udv :) ja es "szep munka". Sajnos keson talaltam ra a cikkre, ellenben jo volt vegigmosolyogni, igy, miutan szinte ugyanezeken vagyok tul. Ha viszont erdekel valakit meg mindig, hogy racsnit leszedes nelkul hogyan lehet szervizelni, szoljatok es bar leirasban (most csak azert, hogy kepekkel illusztraljam nem szedem szet) megosztom ...

    VálaszTörlés
  2. Nem annyira lehetetlen az a racsni leszedés, csak lassabb, mint egy célszerszámmal...

    Kelletik hozzá egy nagyobbacska szög (jó fajta anyagból - tehát nem kínai biliacélból), kalapács és egy satu/franciakulcs, illetve ha össze is kell rakni, akkor egy nagyobbacska papírdarab... Többnyire ez a kacat akkor cserélendő, amikor már így is, úgy is MÉH-telep pozitív a racsni. Ez helyzeti előnyt jelenthet - nem túl nagy kár érte.

    A bizbasz egyik likába bele kell dugni vala (feltételezzük azt, hogy a bizbasz egy menetes izé, amin van kettő vagy több lyuk a célszerszámnak) és addig kalapáljuk a megfelelő irányba (ha jól tévedek, akkor normál menet) míg meg nem indul. Teljesen ki kell tekerni és az egész hóbelevancot szét kell szedni. A szabadonfutómű alkatrészeit és a szanaszét guruló golyóbisokat is érdemes elrakni későbbre - amikor is meglátogatjuk a darazsat. Izé. A MÉH-et. Az maradékot be kell fogni egy satuba, s meg kell forgatni a kereket a megfelelő irányban (normál menet, csak fejjel lefelé állítva nem olyan egyszerűen behatárolható a dolog :D ). Lejön az.

    A satuba fogott keményfa betéttel a nem kuka-pozitív egyedek is kiszerelhetőek ezen módszerrel. Sőt! Még össze is rakhatóak, méghozzá úgy, hogy használni is lehet majd a cuccot a tortúra után...

    VálaszTörlés
  3. Racsni leszedéshez: Használt gyújtógyertya kicsit szorulva belemegy kalapáccsal rásegít. Gyertya kiáló részét satuba befogni és kereket tekerni.

    VálaszTörlés
  4. Szép munka, nyáron készülök ugyanerre... teljesen belerozsdásodott a monoblokk.. és sajna célszerszámmal se jön ki.. elvannak kopva a kis fogak is rajta, de nagyon... acélváz amúgy.. gondolom a tied is az volt, remélem nálam is működik majd! :D

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. DexaN
      Hogy rozsdásodott bele ennyire :D ? Én télen is használtam, most jutottam el odáig, hogy cserélnem kéne, mert elcsavaráskor olyan érzésem van mintha homok szemcsék lennének benne, de már zavar. Én csak a régifajta kónuszos középagynál vártam meg hogy összerohadjon mint a pusztulat, de csak mert nem érettem hozzá meg gyűlöltem állítgatniXD

      Törlés
  5. Én vettem racsnileszedőt, majd egy 24-es villáskulccsal nekiálltam, de nem jött le. Satuba befogtam, tekertem a kereket, a küllők pattogtak, meg sem mozdult. Csináltam egy jó kis 8-ast a kerékbe közben. Úgy néz ki, veszek új kereket. B@szomanyád racsni, meg aki kitalálta. 100 kilóval 12 ezer km-t mentem vele hegynek felfelé, valszeg ugyanennyi energia kellene a letekeréséhez is.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Fogyasztótársadalomban élünk..
      Nesze neked környezettudatosság!


      Tisztelettel: Italoimre

      Törlés
    2. A racsni leszedő célszerszámot satuba szoktam fogni és ráteszem a kereket. Nem erőlködve szoktam elcsavarni a kereket, hanem impulzusokkal. Legutóbb a 8. enyhe rántással indult meg, de tényleg óvatosan. Nekem az a bajom, hogy nem húzom rá eléggé a csavarokat se, úgyhogy mikor visszatettem a racsnit éreztem hegynek felfele mikor a pedállal tekerve ráhúzta rendesen :D

      Törlés
  6. Ezt a biciklit nem javítani hanem a kukába kellene kidobni. Két forintot és egy karnyújtást sem ér!

    VálaszTörlés
  7. A hajtókarhoz visszatérve.
    És ha letépte a leszedő a menetet a hajtókarról? De a kar nem eldobandó és a vázon sem lehet sérülés?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Igaz másfél éve írtad, de azért válaszolnék rá. Ekkor is egy megfelelő célszerszámra van csak szükség. Ezt a célszerszámot pedig csapágylehúzónak hívják.

      Törlés
  8. Igazi agyhalott!!😳😳

    VálaszTörlés